Word beter gevonden.
Iedereen wil hoger in Google komen en dat is volkomen terecht. De top 3 van de resultaten krijgt 90% van alle bezoekers. Wanneer je op pagina 2 of lager staat ben je dus nauwelijks vindbaar. In contact komen met geïnteresseerden of (potentiële) klanten vindt vaak online plaats, waardoor hoger in Google staan gelijk staat aan meer omzet.
Huur een SEO specialist
Inhoudsopgave
Bovenaan in Google
Wat zijn we met zijn allen toch afhankelijk van een paar grote Amerikaanse bedrijven: Google, Facebook, Microsoft en Apple. Bijna elke Nederlander maakt gebruik van een of meer van deze diensten. Google doet enorm zijn best om niet zonder hen te kunnen en hoe kan je er niet van houden? In een paar seconden vind je wat je zoekt, gratis! De extra diensten waar je gratis gebruik van kunt maken zijn top, zoals Google Maps, Google Translate en de beste browser die er is: Chrome. En niet te vergeten YouTube, ook van Google, hoewel de reclames wel irritant beginnen te worden. We kunnen er moeilijk omheen, we maken gebruik van Google.
Omzet
Steeds meer bedrijven zijn afhankelijk van het internet voor nieuwe leads en omzet. De klant begeeft zich vaker en meer online, corona heeft deze ontwikkeling weer een extra boost gegeven. En dat is te begrijpen, internet is in Nederland redelijk veilig (zeker wat betreft besmettingsgevaar) en de (potentiële) klant kan vanaf de bank makkelijk verschillende aanbieders met elkaar vergelijken. Dat de geïnteresseerde voor gemak kiest geldt zeker ook met het zoekgedrag op Google, de kans is heel klein dat hij/zij verder bladert naar de 2e of 3e pagina. Dat betekent dat wanneer jij niet goed gevonden wordt, je direct geïnteresseerden misloopt! Hoe meer bezoekers je op je website krijgt, hoe meer omzet je in theorie kunt genereren. Dit hangt ook samen met een goed ingerichte website met duidelijke CTA (call to action), die weer zorgt voor verdere conversie.
SEO SEA
Er zijn twee manieren om hoger in Google te komen: SEO en SEA.
Wat is SEO?
SEO is de afkorting van Search Engine Optimization en is organisch hoger in Google komen. In feite is het je website op elk vlak optimaliseren, zodat je goed gevonden wordt door zoekmachines. In Nederland dus gewoon Google, want wie gebruikt er nog Bing of Yahoo? Behalve het optimaliseren zelf, zijn hier geen kosten aan verbonden. Je betaalt dus niets bij Google. SEO is een lange termijn strategie, die uiteindelijk goedkoper en bestendig is. En vooral effectiever. Daarom heeft SEO meestal onze voorkeur.
Wat is SEA?
SEA is de afkorting van Search Engine Advertising en is betaald adverteren om zo hoger in Google te komen, ook wel Adwords genoemd. Dit is een enorme goudmijn voor Google en het is ze er alles aan gelegen dat bedrijven blijven adverteren op Google. Daarom lijken de advertenties enorm veel op de organische zoekresultaten, met als enige verschil dat er ‘advertentie’ bijstaat, te vinden helemaal boven en onder aan de organische zoekresultaten. Toch zijn er heel wat mensen die niet in de advertenties trappen. SEA is een korte termijn strategie, je staat alleen hoog als er voor betaald is. Dit kan prima zijn in het geval van events, die hebben een datum en wil je dus tijdelijk hoog hebben staan. Adverteren betekent niet dat je ook organisch hoog komt te staan, dus wanneer je stopt met betalen ben je terug bij af.
Website optimalisatie
Waar het bij SEA (Adwords) draait om een zo goed mogelijke advertentie en een goed advertentiebudget, draait het bij SEO om website optimalisatie. Vroeger werkten trucjes nog, zoals heel vaak een bepaald zoekwoord laten terugkomen op een pagina of het kopen van extreem veel backlinks - linkjes vanaf andere (vaak dubieuze) websites naar jouw website. Google is door de jaren steeds slimmer geworden en wil zijn klant, zoekende mensen, zo goed mogelijk bedienen. Trucjes werken daarom niet meer, maar Google het zo makkelijk mogelijk maken wel. Help Google daarom met een duidelijke indeling op je website en gebruik dezelfde zoekwoorden in titels, ’URL’s en afbeeldingen. En misschien wel het allerbelangrijkste, heb jouw lezers iets te bieden. Google beloont harde werkers, diegene die de moeite nemen om de bezoekers te belonen met interessante content.
SEO teksten
Een voorbeeld van interessante content zijn teksten, ook wel blogs. Wanneer deze teksten zijn geoptimaliseerd voor Google, spreken we over SEO teksten. Een heel simpel voorbeeld is de tekst die je nu aan het lezen bent. De term ‘SEO teksten’ is niet persé een hele mooie term, het klinkt afstandelijk en het behoeft voor veel mensen uitleg. Waarom er toch een kopje aan is gewijd in dit artikel, is omdat er naar deze zoekterm redelijk vaak gezocht wordt én er relatief weinig concurrentie op is. Daarmee kan je scoren op Google! De zoekterm ‘SEO check’ is al heel vaak gebruikt door concurrenten, de kans dat je daarmee hoog scoort is dus een stuk lager. Begrijpelijk dat het nu voelt alsof deze tekst misleidend is en een trucje, maar tegelijkertijd heb je nu geleerd dat SEO teksten super belangrijk zijn en een zoekwoordenonderzoek essentieel is. Daarmee maak je de tekst relevant voor veel ontvangers, er wordt immers veel naar gezocht en er wordt nog niet veel over geschreven.
Zorg er trouwens voor dat de zoekterm niet té vaak in de tekst voorkomt, want dat straft Google af met een lagere positie. Relevantie is een terugkerend thema, je wil de ontvanger zo goed mogelijk bedienen. Informatie geven waar hij/zij iets aan heeft. Hoe langer de bezoeker op de website blijft, des te interessanter het blijkbaar is, hoe meer waardering Google je geeft met een hogere positie.
Webleads dankzij zoekwoorden analyse
Het loont dus om een goede zoekwoordenanalyse te maken voor meer webleads. Denk dan ook vooral out-of-the-box en bedenk hoe de klant jouw product ook kan noemen? Voor een bedrijf dat doet in warmtepompen, is een pagina over elektrisch verwarmen bijvoorbeeld super interessant. De consument die op zoek is naar een alternatief voor het stoken op gas, denkt misschien niet meteen aan een warmtepomp, maar gaat letterlijk opzoek naar een andere brandstof. Leuk en het mes snijdt daarbij aan twee kanten: je helpt de zoeker met interessante informatie over alternatieven op een CV-ketel en jij maakt meer kans op webleads doordat je op meer zoekwoorden gevonden wordt. Dit verbreed de kans waarop je gevonden kan worden.
Webdesign
Met een webdesign valt zeer veel winst te behalen! Een mening is in een paar seconden gevormd, je hebt dus maar heel kort de tijd om ervoor te zorgen of iemand op jouw website blijft of niet. Wanneer iemand jouw website klaarblijkelijk oninteressant vindt en direct vertrekt, wordt dit bij Google geregistreerd als een bounce. Hoe meer bounces je hebt, hoe slechter Google je beoordeeld en hoe lager je komt te staan. Je kan dus maar beter zorgen voor een aansprekend webdesign. Andere voordelen van een goed webdesign is dat bezoekers en Google alles makkelijk op de website kunnen vinden, waardoor er meer pagina’s bezocht worden en dit direct een hogere rating tot gevolg heeft door Google. Verder kan je met een goed webdesign jouw merk ‘lading’ geven door een herkenbare huisstijl en voor meer omzet, als je zorgt voor goede conversie. Tromp Marketing helpt je graag met een goed webdesign.
Lokale SEO
Stel, je bent een kapper in Gouda, dan is het slim dat je als zodanig vindbaar bent in Google. Dat noem je lokale SEO. Dit kan je bewerkstelligen met een bedrijfsvermelding in Google Maps, doe dat dus ook! Daarnaast kan het helpen om een extra pagina te maken op je website met de locatie en wat je doet in de titel in de kop en tekst, dus: Beste kapper in Gouda. Wanneer iemand daar naar gaat zoeken op Google, bestaat de kans dat ze je vinden. Een open deur, maar nog lang niet door iedereen begrepen: wat niet op je website staat, wordt niet gevonden. Wanneer er op de website alleen maar haarverzorger staat en nergens het woord kapper, is het niet gek dat je niet op het woord kapper gevonden wordt.
SEO specialist Amsterdam, Rotterdam, Den Bosch en Eindhoven
Wil een SEO specialist worden in Amsterdam, Rotterdam, Den Bosch of Eindhoven? Of waar dan ook in Nederland ;-) Dan ben je bij Tromp Marketing aan het goede adres. Ontdek hoe je jouw bedrijf hoger krijgt in Google. Tromp Marketing Academy is geen traditionele SEO opleiding, maar leert aan marketeers hoe je SEO inzet meer leads (geïnteresseerden) te genereren en uiteindelijk meer omzet. Hierdoor leren marketeers hoe je dankzij online marketing het verschil kan maken.
Ja, ik wil een SEO specialist