Professionele communicatie
Hoe snel vorm jij een mening over een bepaald onderwerp, een bedrijf of een persoon? Ga het maar bij jezelf na, binnen enkele seconden. Vaak is het logo het eerst wat je van een bedrijf ziet. Wanneer de eerste indruk niet goed is, sta je al gelijk met 1 – 0 achter. En dan moet het gesprek nog beginnen. Een goed logo laten ontwerpen is een eenmalige investering waar je jarenlang profijt van hebt en zorgt voor gratis communicatie.
Inhoudsopgave
- Wat is een logo?
- Logo, beeldmerk, woordmerk en huisstijl
- Logo is basis van communicatie
- Dit is waar Tromp Marketing voor staat:
- Logo laten ontwerpen, visitekaart van jouw merk
- Waar moet een goed logo aan voldoen?
- Briefing logo laten maken
- Huisstijl laten ontwerpen
- Communicatiebureau en grafische vormgeving
- Kosten logo laten ontwerpen
- Voorbeelden van gerealiseerde ontwerpen:
- Meer leads dankzij onderscheidende huisstijl
Logo, beeldmerk, woordmerk en huisstijl
Een logo kan uit alleen letters bestaan en wordt dan een woordmerk genoemd, zoals bijvoorbeeld HEMA, Esprit en Honig.
Een logo kan ook uit een uniek grafisch element bestaan, dat noemt men een beeldmerk. Het beeldmerk samen met de bedrijfsnaam (letters in een bepaald lettertype en verhoudingen) is het logo. Enkele voorbeelden hiervan zijn Shell, Mercedes en Adidas.
De huisstijl is de drager van het logo, ondersteunende kleuren en vormen. Leuk voorbeeld is CoolBlue, die een oranje logo heeft. Maar de huisstijl is blauw.
Logo is basis van communicatie
Een logo is de basis van de communicatie van een bedrijf, omdat dit als eerste wordt gezien en herkend. Eenmaal bekend in de markt, hoef je alleen maar het logo te zien en je brein vormt automatisch een beeld van het bedrijf hierachter. Als je op de snelweg rijdt en je ziet een grote gele M, dan denk je gelijk aan McDonalds en de producten die ze verkopen. Dat is nog eens effectief communiceren!
Daarnaast kan je het logo doorvertalen naar de rest van de communicatie binnen een bedrijf. Om dit uit te leggen gebruiken we even ons eigen logo.
Dit is waar Tromp Marketing voor staat:
Marketing is een ideale mix van onderdelen die samen één geheel vormen en elkaar versterken: Leads, SEO, Website, Advertenties, Communicatie, Content, Conversie en Strategie. Elk onderdeel heeft daarom zijn eigen kleur in het logo en samen vallen ze als puzzelstukjes in elkaar.
Het logo is in dit voorbeeld de basis van de huisstijl, het fundament van de communicatie. Verder zijn (nagenoeg) alle vormen op de website hoekig, omdat dit in het logo ook zo is. Bij weer een andere klant zijn alle vormen in de communicatie rond, je raadt het al, omdat het logo ook rond is.
Waar moet een goed logo aan voldoen?
- Eenvoud: Less is more. Een simpel logo is veel gemakkelijker te onthouden en te herkennen.
- Probeer niet alles wat je doet te vangen in het logo. Wanneer je bijvoorbeeld een bouwbedrijf bent en je bouwt wegen, gebouwen, huizen en constructies, probeer dan niet al die elementen in het logo te verwerken. De functie van het logo is namelijk eenvoudig de herkenbaarheid vergroten en niet uitleggen wat je allemaal doet.
- Een sterk logo moet klein ook duidelijk herkenbaar zijn. De favicon is het kleine icoontje in het browsertabblad van de website, daar wordt namelijk ook het logo of een beeldmerk geplaatst. Dat moet nog steeds duidelijk herkenbaar jouw logo zijn. Met name bij de combinatie van het beeldmerk en de bedrijfsnaam gaat het nog weleens fout bij een kleine weergave, omdat de bedrijfsnaam dan zo klein wordt dat het niet meer te lezen is.
- Het logo moet in het zwart of wit duidelijk ook duidelijk herkenbaar zijn.
- Een herkenbaar kleurgebruik dat past bij identiteit van het bedrijf en/of de werkzaamheden, maar wél onderscheidend ten opzichte van de concurrenten. Het is heel verleidelijk om voor een duurzaam bedrijf de kleur groen te gebruiken, alleen denkt bijna elke concurrent hier waarschijnlijk net zo over waardoor je totaal niet opvalt.
- Gebruik geen cliché elementen een boom bij duurzaamheid of een huisje bij een bouwbedrijf. Er zijn al zoveel bedrijven die dit doen, wat de originaliteit niet ten goede komt. Nogmaals, het logo hoeft niet uit te leggen wat je doet, het hoeft alleen maar herkend te worden. Hetgeen wat je doet mag er wel speels in zijn verwerkt.
Briefing logo laten maken
Voor een zo’n goed mogelijk resultaat is het belangrijk om zo goed mogelijk te weten wat de wensen zijn. Een uitgebreide briefing is daarom noodzakelijk om een logo te laten maken. Er wordt daarbij onder andere gekeken naar de bedrijfsactiviteiten, concurrenten, het verleden, huidige communicatie, de stijl van het ondernemen, het verhaal. En dan is het de kunst van het ontwerp om zoveel mogelijk weg te laten. Ja, dat klinkt gek, maar een echt krachtig design is zo clean mogelijk.
Huisstijl laten ontwerpen
In het verlengde van een logo kan je ook een huisstijl laten ontwerpen, ook wel het corporate design genoemd, door een grafisch vormgever. De visuele taal van het bedrijf, waarbij je alle communicatiemiddelen dezelfde uitstraling geeft, zodat ze elkaar versterken. Denk hierbij aan lettertype, app, website, commercials, advertenties et cetera. Vanzelfsprekend komt hier veel meer bij kijken dan alleen een logo laten ontwerpen. Zo uitgebreid wordt vaak alleen gedaan door corporate bedrijven. Denk aan Mercedes-Benz, die heeft zijn eigen unieke lettertype dat door niemand anders gebruikt mag worden. Voor MKB-bedrijven is dat vaak niet nodig.
Communicatiebureau en grafische vormgeving
Voor het allerbeste resultaat, gelooft Tromp Marketing dat elk specialisme door experts moet worden gedaan. Grafische vormgeving kan alleen worden gedaan door grafische ontwerpers of een ontwerpbureau, een short-cut is er niet.
Wanneer je een logootje in paint maakt, klopt er in 99% van de gevallen iets niet. En dat is zonde, want dit logo vertegenwoordigt wel je business. Een grote waarde. En alles wat daarachter komt is vele male duurder dan het logo zelf, daarmee bedoelen we de som van kosten van je complete communicatie: visitekaartjes, brochures, facebook ads, marketeer, website, gevelreclame, verpakkingen, filmpjes et cetera. Goedkoop is duurkoop, als je later toch niet tevreden bent over je logo moet je ALLE communicatiemiddelen vervangen. Besparen op je logo is dus niet aan te raden.
Kosten logo laten ontwerpen
Tromp Marketing werkt samen met de beste vormgevers van Nederland en samen hebben we pakketten samengesteld voor jou. Hiermee bewijzen we dat een professioneel logo niet de hoofdprijs hoeft te kosten. In pakket 2 bieden we ook digitale huisstijlelementen aan en in pakket 3 daarbovenop papieren huisstijlelementen.
Pakket 1 - € 950,- ex BTW
Professioneel logo
- Logo, keuze uit 3 voorstellen
- Geleverd in kleur, z/w en diapositief in pdf, svg, png en jpg
- 1 correctieronde inbegrepen
Pakket 2 - € 1.450,-
Professioneel logo + huisstijlelementen digitaal
- Logo, keuze uit 3 voorstellen
- Geleverd in kleur, z/w en diapositief in pdf, svg, png en jpg
- Social media profile image
- E-mail signature (html)
- PowerPoint template
- 1 correctieronde inbegrepen
Pakket 3: - € 1.950,-
Professioneel logo + huisstijlelementen digitaal & papier
- Logo, keuze uit 3 voorstellen
- Geleverd in kleur, z/w en diapositief in pdf, svg, png en jpg
- Social media profile image
- E-mail signature (html)
- PowerPoint sjabloon
- Visitekaartje (drukklaar pdf-bestand)
- Briefpapier (drukklaar pdf bestand & Word sjabloon) Envelop (drukklaar pdf-bestand)
- 1 correctieronde inbegrepen.
Gevraagde input: informatie over het bedrijf, gegevens voor visitekaartje & briefpapier, eventueel voorkeuren qua imago en/of smaak.
Wanneer je specifieke wensen hebt die afwijken van de pakketten, kunnen we een pakket op maat samenstellen.
Meer leads dankzij onderscheidende huisstijl
Bedrijven met een onderscheidende huisstijl wekken meer vertrouwen en geven (potentiële) klanten een betere (eerste) indruk. Daardoor wordt het makkelijker om leads te genereren die uiteindelijk leiden tot meer omzet. Wil jij dat ook, dan horen we graag van je. Neem contact op via de oranje knop rechts bovenin. Tot snel!
Ja, ik wil een logo laten ontwerpen