Wat is content marketing?
Vrij vertaald betekent content natuurlijk inhoud en dat is precies wat het is. De inhoud van jouw website, webshop, social media, nieuwsbrieven et cetera.
Inhoudsopgave
- Wat is content marketing
- Doel van content marketing
- Content marketing is effectieve pull strategie
- 5 soorten content voor marketing
- 1. Content: Teksten
- 2. Content: Blogs
- 3. Content: Foto
- 4. Content: video en vlogs
- 5. Content: infographics
- Content specifiek voor mediatype
- Content marketing = inbound marketing
- Welke content marketing past bij jou?
Wat is content marketing
Het idee van content marketing is de ontvanger informatie geven, een helpende hand bieden zonder direct jouw product of dienst aan te prijzen. Je probeert de ontvanger oprecht te helpen met het maken van een keus en/of relevante achtergrondinformatie te geven.
Doel van content marketing
Het doel van content marketing is dat de ontvanger jou als waardevol ziet, een betrouwbare bron van informatie. Daardoor wek je sympathie en word je een autoriteit op een bepaald gebied. Wanneer de potentiële klant na de oriënterende fase toe is om tot een aankoop over te gaan, zal hij eerder aan jou denken dan aan de concurrent. Het doel van goed ingezette content marketing is dus uiteindelijke het werven van klanten.
Content marketing is effectieve pull strategie
Content werkt op twee manieren. Aan de ene kant zorg je ervoor dat je de ontvanger informeert en/of inspireert, aan de andere kant word je dankzij goede content gevonden. Dat maakt content een pull-strategie, je creëert vraag en legt de bal bij de ontvanger. Pull betekent trekken en staat voor het trekken van de klant door het verkoopproces. Zeker tegenwoordig, waarbij de consument wordt doodgegooid met zinnige en onzinnige reclame werkt pull marketing veel effectiever dan het tegenovergestelde push-marketing, waarbij direct het product wordt aangeboden en wordt aangedrongen (push – drukken) tot een aankoop.
5 soorten content voor marketing
Er zijn veel soorten content en het type content kan afhankelijk zijn van het medium waarvoor het wordt gebruikt. Hieronder een overzicht van de meest voorkomende soorten content.
1. Content: Teksten
In bijna alle vormen van communicatie worden teksten gebruikt: op een website, in social media berichten, e-books, e-mails, nieuwsbrieven of in een webshop. Het spreekt voor zich dat de teksten die je gebruikt voor social media berichten korter zijn dan die van e-books. In het geval van content marketing is het in ieder geval van belang dat je het accent niet te veel op het verkopen van jouw producten moet leggen, maar eerder op het helpen en inspireren van jouw volgers. Probeer de tone-of-voice aan te laten sluiten bij jouw brand, dus zeg geen U tegen jouw doelgroep als dit voornamelijk jongeren zijn of als het niet past in jouw branche. Tromp Marketing gebruikt trouwens ook geen U, omdat onze doelgroep online marketeers zijn en over het algemeen wat jonger.
2. Content: Blogs
Ook al zijn blogs natuurlijk ook teksten, we besteden hier toch een apart kopje aan omdat een blog zeer effectieve content is. Blogs zijn uitgebreidere teksten die zich online bevinden zoals op een (blog)website of social media, dezelfde tekst in een papieren magazine is een artikel. In een blog wordt vaak uitgebreider ingegaan op een bepaald onderwerp en zijn dus langer dan reguliere andere teksten. Dit in tegenstelling tot een webtekst, waar praktische informatie in staat die de bezoeker makkelijk door de website leidt. In een blog kan je veel meer kwijt, zoals een mening, tips of een persoonlijke ervaring. Juist door die persoonlijke touch spreken blogs aan. Anders dan je misschien zou denken, hoeft een blogartikel niet persé onder het kopje blogs te staan op een website. Juist wanneer je meerdere hoofdstukken hebt op een website, kan je daaronder diverse blogs plaatsen over deze onderwerpen. Daarmee vergroot je jouw autoriteit over dit onderwerp.
3. Content: Foto
Een foto zegt meer dan duizend woorden. Het gebruik van foto’s is dan ook zeker aan te raden voor content marketing. Afhankelijk van de branche of je doel leg je het accent meer op beeld of op tekst / geschreven content. Een bedrijf die zijn eigen producten produceert voor eindgebruikers, dus geen halffabricaten, adviseren we meer de focus te leggen op beelden, en dat te versterken met andere content. De afbeeldingen mogen heel groot worden weergeven, zelfs paginavullend. Overige informatie komt dan daaronder of op andere pagina’s. Gebruik dan wel graag zoveel mogelijk eigen foto’s, al dan niet gemaakt door een fotograaf. Voor een bedrijf dat zich meer bezighoudt met informatievoorziening en/of niet tastbare diensten, is het slim om de focus meer op teksten en zaken te leggen via infographics en/of video’s. Hierbij zijn foto’s lastiger om een product uit te leggen. Webshops ontkomen niet aan foto’s, dit noemen we ook wel packshots, superduidelijke productfotografie met een witte achtergrond zodat de klant weet wat hij koopt.
4. Content: video en vlogs
Video’s worden steeds vaker gebruikt, kijk naar de populariteit van YouTube. Het maken van video’s is daarom slim. Wanneer je deze post op je website, adviseren wij om een link te plaatsen vanuit YouTube. Het voordeel hiervan is dat je meer bezoeken kunt werven vanuit dit kanaal, maar ook dat je website minder zwaar wordt omdat het filmpje elders wordt gehost. Het voordeel van een video is dat je makkelijk kan uitleggen hoe een product werkt en dat het makkelijk te consumeren is. Het nadeel is dat video’s vrij vluchtig zijn, het blijft minder goed plakken als tekst. Daarnaast zijn de productiekosten een stuk hoger. Toch juichen wij het gebruik van video’s toe, als aanvulling op overige content. De beste plek om video’s te gebruiken is overigens social media advertenties, dit zorgt voor hogere conversies wat meteen de hogere productiekosten terugverdient.
5. Content: infographics
Soms is iets uitleggen met woorden lastig, dan biedt een infographic uitkomst. Een infographic is een grafisch vormgegeven stappenplan of overzicht over een specifiek onderwerp, waardoor je visueel uitlegt wat je bedoelt. Je kan deze (laten) opmaken met de kleuren van je huisstijl, waardoor je de infopgraphic tevens voor branding kunt gebruiken. Een tip: plaats de infographic op Pinterest, die scoren daar bijzonder goed. Mensen gebruiken dit social media kanaal voor het zoeken van inspiratie in de vorm van afbeeldingen, dit is een uitgelezen kans om jezelf te laten zien, gratis!
Hiernaast en hieronder twee voorbeelden van een infographic.
Content specifiek voor mediatype
Vaak wordt content gemaakt voor of aangepast aan een specifieke vorm van media. Een video voor Instagram-stories is bijvoorbeeld staand en YouTube liggend. Een tekst voor een blog is vaak lang en voor een social media bericht meestal een stuk korter. In een brochure staat weer andere content dan in een presentatie of een nieuwsbrief. Let bij het gebruik van content daarom op de drager, het medium en de ontvanger.
Content marketing = inbound marketing
Inbound marketing is een strategie waarbij klanten naar jou toe komen, zonder dat je hiervoor betaalt. Je wordt gevonden en informeert mensen, zodat ze graag contact met je houden. Inbound marketing is dus de aandacht die je hebt verdiend en niet hebt verkregen dankzij advertenties of betaalde content. De combinatie van inbound marketing met SEO is ijzersterk, je helpt de klant met waardevolle informatie om jou te vinden.
Welke content marketing past bij jou?
Ben je benieuwd welke content strategie het beste past bij jouw bedrijf en/of branche? Wil je weten hoe je het beste impact kan maken of hoe je aan klanten komt dankzij inbound marketing, neem dan contact op met de freelancers van Tromp Marketing.
Ja, ik wil een perfecte contentstrategie