Je logo is misschien wel het belangrijkste onderdeel van je merkidentiteit.
Het is voor de meeste mensen de eerste kennismaking met een bedrijf en wordt daarnaast in vrijwel alle marketinguitingen gebruikt. Een sterk logo vertelt iets over de identiteit van je bedrijf, is herkenbaar en onderscheidt je van de concurrentie. Als je geen sterk logo hebt, dan kan dit negatieve invloed hebben op je merk en als je wel een sterk logo hebt, dan zal je dit geen windeieren leggen. In dit artikel bespreken we 9 uiteenlopende redenen waarom een nieuw logo interessant kan zijn voor je bedrijf.
1. Je logo valt niet op
Heb je je best gedaan om een echt opvallend logo te (laten) maken of heb je gekozen voor een standaard template van het internet? De meeste mensen zien direct het verschil tussen een professioneel ontworpen logo en een logo die is opgebouwd uit standaard elementen van internet. En dat is natuurlijk niet wat je wilt. Je hebt dan wel een paar euro’s bespaard, maar onder de streep ben je slechter uit, want je hebt waarschijnlijk een logo dat niet opvalt. In een competitieve markt sta je nergens als je identiteit verloren gaat in een moeras van vergelijkbare ontwerpen.
2. Je logo is verouderd
Als je met een oud logo werkt kan dit ten koste gaan van je identiteit. Als je logo er verouderd uitziet, dan denken je bestaande en toekomstig klanten mogelijk dat je niet meegaat met de tijd. Toen je net met je bedrijf begon, heb je het logo misschien als een doe-het-zelf-project aangemerkt om geld te besparen. Maar nu je bedrijf gegroeid is, is het tijd om een professionele ontwerper aan je logo te laten werken. Deze ontwerper beschikt over de nieuwste grafische ontwerpsoftware, brengt ervaring mee en is op de hoogte van de laatste designtrends.
3. Je logo is niet (meer) de juiste weerspiegeling van je merk
Welk merkimago wil je overbrengen? Wil je dat je doelgroep je ziet als iemand die betrouwbaar, betaalbaar of juist leuk is? Welke indruk je ook wilt maken: het ontwerp, de kleuren en de stijl van het logo moeten passen bij de identiteit die je wilt uitstralen. En als je de diensten van je bedrijf hebt uitgebreid of verkleind, weergeeft je huidige logo dit dan nog? Naarmate je bedrijf verandert, moet je het logo mee laten veranderen, want anders is het logo niet de juiste weerspiegeling van je merk. Doe marktonderzoek en analyseer je concurrenten, want zo kom je erachter wat er van je verwacht wordt.
4. Je logo is niet responsive
Wat er op papier goed uitziet, is mogelijk niet zo effectief op digitale platforms. Zorg ervoor dat je logo voor van alles gebruikt kan worden: van social media kanalen tot promotiematerialen en van mobiele websites tot drukwerk. Het logo moet responsive zijn, ongeacht waar het op wordt gebruikt. Probeer je in te beelden hoe je logo gebruikt gaat worden op je (mobile) website, op sociale media, promotiemateriaal en waar dan ook. Als je logo niet responsive is, dan is het tijd voor een aanpassing zodat je logo wel responsive is of een compleet nieuwe look die wel voldoet.
5. Je logo is te ingewikkeld
Het komt regelmatig voor dat bedrijven veel complexe elementen in een logo hebben verwerkt. Dit zorgt voor een overvloed aan informatie. Klanten weten niet waar ze zich op moeten focussen met als gevolg dat ze je logo niet onthouden. Het is dan de hoogte tijd om een logo redesign door te voeren. Zorg voor een eenvoudig en herkenbaar logo, want dit is de beste manier om naamsbekendheid te creëren. Met andere woorden: focus je op een element dat je belangrijk vind, bijvoorbeeld een aansprekend beeldmerk, in plaats van meerdere elementen.
6. Je concurrenten hebben een professioneler logo
Als bedrijf zijnde kijk je regelmatig naar het doen en laten van je concurrenten. Voegen zij nieuwe producten of diensten toe aan het totaalpakket? Dan zou je dit ook kunnen overwegen. Vernieuwen zij allemaal hun logo? Dan kun je vaak niet achterblijven. Je loopt gegarandeerd omzet mis als jouw logo er een stuk amateuristischer uitziet dan de nieuwe logo’s van je concurrenten. Wanneer je serieus bezig bent met je bedrijf, kun je echt niet achterblijven. Het is belangrijk om te kijken naar de laatste grafische ontwerptrends voor logo’s.
7. Je logo past niet meer bij de (vernieuwde) huisstijl
De logo en huisstijl zijn belangrijke onderdelen van de visuele communicatie met je klanten. Het is van belang dat ze herkenbaar, eenduidig en passend zijn. Is je huisstijl door de jaren heen veranderd? Of zijn er nieuwe elementen toegevoegd? Dan is het zaak op de gehele visuele identiteit te evalueren. Als je logo niet meer bij je huisstijl past, dan kan dit verwarrend zijn voor de buitenwereld. Het is belangrijk dat de huisstijl, visitekaartjes, e-mail handtekening en andere relevante onderdelen aansluiten op elkaar en dus op je logo.
8. Je bent het logo ontgroeit
Een bedrijf groeit en verandert door de jaren heen. Een bedrijf verandert bijvoorbeeld de missie, visie en doelstellingen of zelfs de positionering. Misschien gaat het bedrijf wel internationaal. Het zijn grote veranderingen die een goede reden zijn om nog eens kritisch naar je visuele identiteit te kijken. Een goed voorbeeld van het updaten van een logo met nieuwe elementen is de logo evolutie van Starbucks. Er is steeds iets meer ingezoomd op het oude logo, in het bijzonder de herkenbare zeemeermin, zodat zelfs de merknaam niet meer nodig is voor herkenning.
9. Je logo past niet meer bij het aanbod
Een beetje in het verlengstuk van de vorige reden om een logo te veranderen: het logo past niet (meer) bij het aanbod qua diensten en producten. Een bedrijf kiest voor een ruimer productaanbod of juist voor een beperkter productaanbod. Het logo zou dit moeten ondersteunen, maar vaak is dit niet het geval en moet het logo van een update voorzien worden. Als voorbeeld nemen we Domino’s. In het nieuwe logo van Domino’s is het woord “pizza” is weggelaten, omdat Domino’s tegenwoordig meer verkoopt dan alleen pizza’s.
Heb je hulp nodig bij het (her)ontwerpen van een logo
Wil jij je logo aanpassen of laten vernieuwen? Wil je een bestaand logo opfrissen of laten herontwerpen? Of zelfs een compleet nieuw logo? Dan ben je bij ons op de juiste plek. Wij denken graag met je mee! Misschien is het ook eens goed om te kijken naar een vernieuwde huisstijl? Het is belangrijk om up to date te blijven. Neem contact met ons op voor meer informatie.
Gastblog mede mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer