Communiceren met jouw volgers.
Social media kanalen zijn niet meer weg te denken in onze maatschappij en worden soms zelfs verafschuwd, omdat mensen hier zoveel tijd aan besteden. Ondanks verontrustende aandacht in de media, brengen social media kanalen juist ook veel goede dingen voort. Het is een plek waar mensen elkaar ontmoeten, informatie vinden en inspiratie opdoen. Social media kanalen zijn vaak de eerste stap bij de verkenning naar iets nieuws. En omdat sociale media kanalen zo’n ontzettende aantrekkingskracht hebben op zijn volgers, is dat een enorme communicatie kans voor jou.
Inhoud:
Welk social media platform moet je kiezen?
Waar moet je op letten?
Wie is jouw doelgroep?
Welke social media kanalen zijn populair in Nederland?
1. Social media kanaal: WhatsApp
2. Social media kanaal: Facebook
3. Social media kanaal: YouTube
4. Social media kanaal: Instagram
5. Social media kanaal: LinkedIn
6. Social media kanaal: Pinterest
7. Social media kanaal: TikTok
8. Social media kanaal: Snapchat
9. Social media kanaal: X / Twitter
Communiceren met jouw doelgroep
Waar moet je op letten?
- Bepaal jouw doel, wil je leads genereren, naamsbekendheid vergroten, een relatie opbouwen met de klant of beleving om jouw merk creëren?
- Voor wie is deze boodschap, wat is jouw doelgroep. Zijn dit jongeren, is het zakelijk (B2B), wat zijn de interesses van jouw doelgroep et cetera.
- Wat is jouw boodschap? Wat heb je te communiceren? En hoe / op welk sociale media platform komt dit het beste over?
- Heb je een niche of mainstream product?
- Pas de content aan voor het social media kanaal. Stories op Instagram zijn bijvoorbeeld verticaal terwijl video’s op YouTube horizontaal zijn.
Welke social media kanalen zijn populair in Nederland?
Het is bijna niet voor te stellen en toch is het waar, maar liefst 95% van alle Nederlanders (van 15 jaar of ouder) is actief op social media kanalen. Gemiddeld besteden we bijna 2 uur per dag aan social media en het gebruik neemt ook toe. Dit blijkt uit cijfers uit het Nationale Social Media Onderzoek 2024 dat in begin 2024 is uitgevoerd. Hieronder volgen de social media kanalen in volgorde van populariteit in Nederland
1. Social media kanaal: WhatsApp
Bijna 89% van alle Nederlands (13,4 miljoen) gebruikt WhatsApp en twee derde van alle Nederlanders (10,4 miljoen) dagelijks. Dat maakt WhatsApp by far het grootste social media kanaal van Nederland. Hoewel de populariteit hoog is, zijn er qua online marketing beperktere mogelijkheden ten opzichte van andere kanalen. De meest gebruikte manier is het een-op-een chatten met een bedrijf, hiervoor is het WhatsApp bedrijfsaccount in het leven geroepen. Dit is een zeer laagdrempelige manier voor klanten om in contact te komen met bedrijven. WhatsApp is overigens van Facebook en heeft hier destijds miljarden voor betaald, vooral vanwege de enorme populariteit. Het verdienmodel is nog altijd redelijk onduidelijk en natuurlijk zijn er ook complotten dat Facebook de data misbruikt. Dat terzijde. Grappig feitje is dat Nederlanders gemiddeld in 7 WhatsApp groepen actief zijn.
2. Social media kanaal: Facebook
Hoewel er steeds minder jongeren (15-19 jaar) actief zijn op Facebook en het imago niet al te best lijkt, is Facebook nog steeds het tweede social media kanaal qua gebruikersaantallen. Het aantal Facebookgebruikers in Nederland in het jaar 2024 is maar liefst 10,1 miljoen. Dat is een superknappe prestatie, zeker ook gelet op de groei van de andere social media kanalen. Ook wat betreft dagelijkse gebruikers staat Facebook op de tweede plek met 6,6 miljoen, dat betekent dat bijna de helft van alle Nederlanders dagelijks op Facebook zit. De les die je hieruit kan leren, is dat de kans heel groot is dat jouw klant op Facebook zit, behalve als jouw doelgroep jonger is dan 20 jaar. Facebook adverteren is een paradijs voor online marketeers, de mogelijkheden om te segmenteren zijn eindeloos.
3. Social media kanaal: YouTube
De videodienst van Google behoort tot de top 3 van de meest gebruikte social media kanalen en groeit eigenlijk al sinds zijn bestaan. Wat opvalt is dat er steeds meer reclame is op YouTube en dat kan weleens als storend worden beschouwd door de gebruiker. Toch weerhoudt dat de kijkers (10,1 miljoen) niet, zeker gezien de groei die het nog steeds doormaakt. Hoewel adverteerders een groot publiek kunnen bereiken via YouTube video’s, raden wij dit meestal niet aan in verband met bovengenoemde reden. Gebruik YouTube eerder voor educatieve of beleving video’s en embedt (insluiten) deze op je website voor uiteindelijk een hogere positie in Google. Vergis je niet, YouTube is de tweede grootste zoekmachine van Nederland. Hier wil je dus gevonden kunnen worden.
4. Social media kanaal: Instagram
Nog meer ‘magie’ van Meta, want met Instagram heeft het bedrijf 3 social media kanalen in de top 4 van Nederland. Met 8,0 miljoen Nederlanders is Instagram, LinkedIn al een paar jaar voorbij qua populariteit. Het laagdrempelige karakter van Instagram spreekt aan, waarbij je anoniem kan scrollen en je likes niet door al je vrienden direct te zien zijn. Verder is Instagram hét kanaal van de influencers, personen die veel delen over een specifiek onderwerp met veel volgers. Dit kan puur educatief zijn, zoals een iemand die kookt of make-up tips deelt, of over de persoon zelf en zo zijn eigen ‘brand’ creëert. Deze influencers hebben een zeer trouwe groep volgers en het loont dan ook de moeite om via deze influencers reclame te maken voor jouw bedrijf. Dit kan zeer gericht, op niche niveau. Een populaire functie op Instagram zijn de Stories; Storyinsta, waar korte filmpjes op staan die voor 24 uur per dag zichtbaar zijn. Natuurlijk gejat van Snapchat, maar beter goed gejat dan slecht verzonnen. Facebook heeft inmiddelds vergelijkbare functies en LinkedIn heeft het ook geprobeerd. Instagram adverteren kan via het Facebook kanaal, waardoor je beide kanalen tegelijkertijd kan inzetten, best wel krachtig dus.
5. Social media kanaal: LinkedIn
Ook het LinkedIn kanaal stijgt nog steeds in gebruikers, naar 5,5 miljoen. En qua dagelijkse gebruikers is LinkedIn ook een steeds meer een kanaal om rekening mee te houden - 1,2 miljoen - hoewel andere kanalen hier beter op scoren. Zoals bekend is LinkedIn een zakelijk platform, wanneer je zakelijke diensten en/of producten levert moet je hier zijn! LinkedIn is supersterk in netwerken, ook dankzij de verschillende groepen die zeer actief zijn. Zakelijke relaties zijn het makkelijkst te leggen op LinkedIn. Adverteren op LinkedIn is ook mogelijk, hoewel de functies een stuk minder uitgebreid zijn dan bij Facebook / Instagram. Verder zijn LinkedIn Vacatures een populaire manier om een nieuwe baan te vinden. Een tip om een bedrijfspagina hoger te krijgen: deel de updates met alle collega’s, dankzij ieders persoonlijke connecties wordt het bericht door veel meer mensen gezien.
6. Social media kanaal: Pinterest
Hoewel veel mensen het niet zouden verwachten, zijn er meer Pinterest gebruikers (4,5 miljoen) dan Twitter / X-gebruikers. Pinterest is een groot digitaal prikbord, een collage, waarbij je zelf per onderwerp een bord kan maken. Vergelijk het met verschillende mapjes favorieten in een browser. De kracht van Pinterest is dat mensen hier inspiratie zoeken, het werkt als een soort zoekmachine, en je kan hier op inspringen door mooie visuals te maken die mensen graag op hun prikbord hangen. Wanneer je zorgt voor een URL naar je website, geeft dit een boost aan je websitebezoeken en uiteindelijk ook aan jouw positie op Google.
7. Social media kanaal: TikTok
In het begin was het Chinese TikTok bij met name jongeren populair maar ook steeds meer volwassen vinden hun weg naar dit kanaal. TikTok heeft 4,3 miljoen gebruikers en is nog steeds groeiend. Je krijgt eindeloos grappige filmpjes te zien van een paar seconden die precies bij jou passen. Mensen gebruiken het om te dansen, zingen, lip-syncen en grappige sketches te maken. Ook bedrijven en influencers zijn dol op TikTok omdat ze er op een leuke manier hun spullen kunnen promoten. Supermarktketen Dirk speelt hier slim op in: Dirk zoekt Dirkteur van de toekomst:
8. Social media kanaal: Snapchat
Qua gebruikers staat Snapchat op de 8e plek met 3,8 miljoen en is een van de weinige kanalen die een lichte daling ondergaat. Dit vluchtige social media kanaal wordt met name gebruikt door jongeren, de posts zijn maar een paar seconden te zien en is met name gericht op vermaak en beeld. Rond de 20 jaar maakt men de overstap naar andere kanalen.
9. Social media kanaal: X / Twitter
Er is geen ander social media kanaal met zo’n grote haat liefdeverhouding dan X / Twitter, je bent fan of fel tegenstander. Tromp Marketing doet er niets mee, maar dat neemt niet weg dat er maar liefst 3,2 miljoen Nederlanders gebruik van maken. Alle opschudding rondom eigenaar Elon Musk en de veranderingen die daarbij horen, zorgen ervoor dat X is gedaalt qua populariteit. X / Twitter is ideaal voor het verspreiden van nieuws en is een super snelle bron van informatie. Dus, zit jij in de nieuwsvoorziening, dan is X / Twitter echt iets voor jou!
Communiceren met jouw doelgroep
Wil jij ook communiceren met jouw doelgroep, maar weet je nog niet zo goed hoe? Of misschien nog wel belangrijker, welke social media kanalen zet je in combinatie in met andere kanalen voor jouw totale online marketingstrategie? En hoe? De freelancers van Tromp Marketing helpen je hier graag bij.
Help mij met social media