Betalen voor een hoge positie.
Er zijn twee manieren om een positie in Google te verwerven, betaald of gratis. De betaalde variant is SEA, oftewel reclame maken of adverteren op Google. Voor de gratis variant heb je alleen maar een website nodig die geïndexeerd wordt door Google. Wil je een betere positie, dan pas je SEO toe: het optimaliseren van je website.
Inhoudsopgave
SEA betekenis
De letterlijke betekenis van SEA is Search Engine Advertising en als je dat vrij vertaalt, betekent het zoekmachine adverteren. In Nederland bedoelen we dan adverteren op Google. De Nederlandse afkorting is ZMA, oftewel zoekmachine adverteren, maar in de volksmond wordt SEA veel vaker gebruikt.
SEA – Reclame op Google
Bij SEA is het optimaliseren van jouw website niet nodig. Je betaalt Google om je direct een hoge ranking te geven. Hoe hoger het bedrag dat je betaalt, hoe hoger de ranking. Dit is trouwens wel afhankelijk van het zoekwoord, een populair woord is vanzelfsprekend duurder dan een niet vaak gebruikt zoekwoord. Online adverteren op Google is te herkennen aan de positie volledig boven of onder de organische zoekresultaten van Google, visueel gescheiden door de tekst ‘advertentie’ bij het resultaat. Via Google Adwords zijn er meerdere manieren om te adverteren, zoals bijvoorbeeld bannerposities op websites van derden, die Google voorziet van een door jou opgegeven advertentie. Omdat deze online advertenties zich buiten de zoekmachine begeven (SEA, zoekmachine adverteren), wordt dit behandeld in het artikel online adverteren.
Voordelen SEA
- Dankzij SEA heb je meteen een hoge positie in Google
- Wanneer je SEA goed inzet, kan het een boost geven aan je omzet
- De zoekwoorden die je uit Adwords haalt, kan je ook inzetten voor SEO
Nadelen SEA
- SEA is tijdelijk, je staat hoog in Google als je ervoor betaalt. Zodra je stopt met betalen, ben je onzichtbaar
- Verder is het effect van SEA op vindbaarheid in Google minimaal, je krijgt organisch geen hogere positie wanneer je adverteert in Google
- Met SEA betaal je voor de vermeldingen in Google. Afhankelijk van het zoekwoord en de concurrentie kan dit redelijk in de papieren lopen
- Een organisch hoge positie in Google (SEO) komt betrouwbaarder over
SEA kosten
Bij SEA heb je twee soorten kosten, namelijk de kosten aan Google Adwords voor het plaatsten van de advertenties. Daarnaast betaal je een specialist, SEA bureau of online marketingbureau voor het inrichten en optimaliseren van de advertenties. Zo’n bureau verdient zicht over het algemeen wel terug, want als je niet weet wat je doet betaal je al gauw veel te veel voor de advertenties. Wanneer je hier zelf in ben gespecialiseerd, vervallen deze kosten uiteraard.
Wanneer kies je voor SEA
SEA is redelijk kostbaar en de effecten zijn tijdelijk. Toch zijn er goede redenen te bedenken om SEA in te zetten. Denk aan bijvoorbeeld evenementen, die vinden plaats op een specifieke datum en dan helpt een tijdelijke hoge positie in Google. Als het evenement is afgelopen, is een hoge positie niet meer relevant. SEA kan ook interessant zijn bij de lancering van een bedrijf of website, die nog geen hoge organische positie in Google heeft. Je kan er dan voor kiezen om tijdelijk te adverteren.
SEA verbeteren
Wil jij jouw SEA verbeteren? Of ben je benieuwd naar welke vormen van online adverteren ook effectief zijn. Check dan de overzichtspagina over online adverteren.
Neem contact op met Tromp Marketing