Uit welke werkzaamheden bestaat marketing?
Marketing is een nogal breed begrip. Meestal wordt de marketing gedaan door een marketingafdeling binnen bedrijf of door een marketingbureau. In sommige gevallen zien we ook dat marketing 'er eventjes wordt bijgedaan' door een collega of de partner van de directeur. Bijna altijd is het resultaat er dan ook naar, marketing is namelijk een vak apart, net zoals financiën en verkopen dat zijn.
Inhoudsopgave
- Het doel van marketing
- Werkzaamheden van een marketingafdeling- of bureau
- Marketing voor leads
- Marketing voor SEO
- Marketing voor een website
- Marketing voor advertenties en reclame
- Marketing voor communicatie
- Marketing voor content
- Marketing voor conversie
- Marketingstrategie
- Waarom kiezen voor een marketing training?
- Nieuwe boost leads / meer klanten gewenst
- Marketingafdeling richting geven
- Geen marketingafdeling aanwezig
- Marketing Freelancer
Het doel van marketing
Het woord marketing is een verbastering van de woorden market en getting, oftewel getting the market, de markt verkrijgen. Het is daarom een verzamelterm van werkzaamheden die erop gericht zijn om een groter marktaandeel te krijgen. Marketing zorgt dus voor meer klanten en omzet. Zie hieronder wat deze werkzaamheden specifiek inhouden.
Werkzaamheden van een marketingafdeling- of bureau
Een marketingafdeling of -bureau houdt zich bezig met een merk impact geven, opvallen en ervoor zorgen dat het bedrijf meer omzet genereert. Grofweg zijn de werkzaamheden onder te verdelen in 8 categorieën: Leads, SEO, Website, Advertenties, Communicatie, Content, Conversie en Strategie.
Marketing voor leads
Het genereren van leads is essentieel voor business en kan worden gezien als een moderne vorm van acquisitie. Leads zijn geïnteresseerden die of meteen willen kopen, of eerst meer informatie willen, zodat je hen eventueel later kan verleiden tot een aankoop. Een online marketingbureau helpt je met het meer werven van leads en de customer journey die zorgt voor meer conversie.
Marketing voor SEO
Het hoger komen in Google wordt ook wel SEO genoemd, ofwel Search Engine Optimization. Om dit voor elkaar te krijgen moet o.a. de website van het bedrijf optimaal zijn ingericht, waarbij tal van factoren een rol spelen. Een online marketingbureau kan ervoor zorgen dat je hoog in Google komt. Dit heeft direct effect op het aantal leads, dus omzet.
Marketing voor een website
Het belangrijkste element in de online marketing is zeker de website. Zie het als je online visitekaartje of winkel, die laat zien wie je bent, waar je mensen ontvangt, je producten aanbiedt, mensen je herkennen en nog veel meer. De website wil je dus op orde hebben. Dit is een perfecte taak voor een internet marketingbureau, die let op alle aspecten voor een succesvolle website.
Marketing voor advertenties en reclame
Reclame klinkt eigenlijk best wel negatief en duur, maar wanneer goed toegepast kan reclame juist nuttig zijn voor de ontvanger en is de beperkte investering voor het bedrijf waard. Zeer gerichte advertenties hoeven namelijk helemaal niet duur te zijn, maar is wel effectief. Denk hierbij aan adverteren op social media of Google. Een online marketingbureau helpt je graag aan meer klanten.
Marketing voor communicatie
Communicatie is laten zien wie je bent, zoals je huisstijl en het logo, een fundamenteel onderdeel in de marketing. Zelfs voor het werven van leads is een goede huisstijl essentieel, je krijgt maar één kans om een goed indruk te maken. Denk hier dus niet te luchtig over, het neerzetten van een (nieuw) merk kan een boost betekenen voor de complete organisatie. Laat een merk daarom altijd uitvoeren door een professioneel marketingbureau. Onder communicatie vallen ook zaken als social media en signing (visuele herkenbaarheid) in en om een pand.
Marketing voor content
Met content lok je mensen naar je toe, zoals via Google, YouTube of social media. Content zijn teksten, blogs, vlogs, video’s, infographics (informatieve illustraties), animaties et cetera. In het creëren van kwalitatief goede content gaat vaak veel tijd zitten en dat is precies de reden waarom hier vaak een marketingbureau voor wordt ingezet. Productfotografie van auto’s vraagt om een totaal andere expert dan modefoto’s, let er dus op wat voor soort specialist je inzet voor het beste resultaat.
Marketing voor conversie
Wanneer de huisstijl, website, content en SEO op orde zijn, wil je graag dat je activiteiten zo goed mogelijk converteren. Het verhogen van je CTR (click true ratio) zorgt uiteraard voor een grotere respons, meer leads en uiteindelijk meer omzet. In het Nederlands: je wil zoveel mogelijk geïnteresseerden aan wie je jouw producten of diensten kan aanbieden. Een digitaal marketingbureau helpt je dit te optimaliseren.
Marketingstrategie
De positionering van jouw merk, het creëren van een identiteit en de juiste doelgroep aanspreken. De juiste strategie op marketingvlak voor jouw bedrijf zorgt ervoor dat alle hoofden dezelfde kant op staan én dat je de juiste dingen doet. De strategie bepalen doe je niet vaak, doe dat daarom met iemand die dit vaker doet.
Nieuwe boost leads / meer klanten gewenst
De belangrijkste reden om aan marketing te doen, is het genereren van geïnteresseerden of leads, die uiteindelijk voor meer omzet moeten gaan zorgen. In een utopische wereld kopen deze leads allemaal tegelijkertijd, maar in de werkelijke wereld kan je de leads ook op een later moment verleiden tot het doen van een aankoop. Door in contact te blijven met jouw publiek, kan je jouw omzet structureel verhogen.
Marketingafdeling richting geven
De marketingafdeling van jouw bedrijf heeft een update of sturing nodig over een bepaald onderwerp. In dat geval kan een marketingtraining helpen gespecialiseerde kennis op een bepaald gebied te geven, zodat de marketingafdeling met nieuwe inzichten op eigen kracht verder kan werken.
Marketing Freelancer
Ben je op zoek naar een deskundige marketing freelancer? Neem dan contact op met Tromp Marketing, waar een team van ervaren freelancers gezamenlijk hun expertise inzet om aan jouw marketingbehoeften te voldoen. Met een schat aan gezamenlijke ervaring en een achtergrond in diverse bedrijfssectoren, biedt ons team een unieke combinatie van vaardigheden en inzichten. Wij richten ons op het nauwkeurig analyseren en integreren van verschillende marketingaspecten om jouw strategie succesvol te maken.
Marketing Freelancer