De kracht van geschreven content
Van alle factoren die (online) marketing tot één geheel maken, zijn teksten en blogs een van de belangrijkste. Goede teksten en blogs zorgen ervoor dat mensen je kunnen vinden, meer over je willen weten en uiteindelijk van je willen kopen. Met goede teksten kan je informeren, inspireren, vertellen, enthousiasmeren en tot actie aanzetten. Natuurlijk ben je er met alleen teksten niet, een goede website met aanvullende content zoals foto’s, video’s en infographics versterken het geheel. Maar een website zonder tekst is als een bloem zonder zon.
Inhoudsopgave
Content marketing – teksten en blogs
Vrij vertaald betekent content inhoud en dat is precies wat het is. Bij een website zijn dat de teksten, blogs, foto’s, video’s, visuals, infographics et cetera en zijn toe te passen in social media, brochures, e-books en nog veel meer. Hoewel mensen steeds meer visueel zijn ingesteld, zal een plaatje of video alleen niet meteen aansporen tot het doen van een aankoop of het vragen van meer informatie. Je wil extra informatie kunnen lezen. Het idee van content marketing is de ontvanger die informatie geven, een helpende hand bieden zonder opdringerig te zijn en er meteen iets van te verwachten. Deze informatie wordt vaak gevonden via Google en omdat het eerste zoekresultaten tekst is, is in één klap het belang van teksten duidelijk. Zonder goede teksten en blogs word je niet gevonden. Een content marketeer is verantwoordelijk voor de inhoud, maar hoeft niet gespecialiseerd te zijn in alle disciplines. Hij kan gebruik maken van een videograaf, fotograaf, tekstschrijver et cetera.
Website teksten = SEO teksten
Zo simpel is het, goede website teksten zíjn SEO teksten. Eén ding is zeker, wanneer een bepaald woord niet op een website staat, kan de zoeker het niet vinden. Dit klinkt flauw, maar we komen regelmatig voorbeelden tegen bij bedrijven die zich afvragen waarom zij niet gevonden worden en vervolgens staat er op hun website allerlei vakjargon en typenamen van het product, maar niet het product zoals het in de volksmond wordt genoemd. Interessant overkomen met extra leuke productnamen is niet de manier om gevonden te worden, eerder het tegenovergestelde. Ga op zoek naar welke benamingen men gebruikt en probeer dat in de tekst te verwerken. De kop van deze alinea had ook kunnen zijn de ‘kopij op weblocaties’ of ‘manuscripten van je digitale domein’, maar gaat iemand daar naar zoeken?
Mooie teksten
Probeer het nuttige met het aangename te laten verenigen in je teksten. Het nuttige is de informatie waar de lezer naar op zoek kan zijn, ben dus relevant. En het aangename is makkelijk en leuk te lezen tekst. Daar zijn verschillende manieren voor, zoals bijvoorbeeld het afwisselen van lange en korte zinnen. Ook zo kort. Daarmee hou je de aandacht van de lezer erbij. Er mag ook best een keer een grapje in staan, maar liever geen schrijffoud. Het schrijven van mooie teksten is een vak. Er ligt een enorme kans voor journalisten die minder werk hebben door de minder populaire krant en in het gat springen van de terechte vraag naar SEO teksten.
SEO teksten laten schrijven
Wanneer je SEO teksten laat schrijven, is het verstandig om van te voren referenties te vragen van websites met een hoge ranking in Google. Een mooie tekst hoeft namelijk nog geen SEO tekst te zijn. Ten eerste en vooral is een zoekwoord onderzoek nodig, waarbij de termen worden gevonden die het meest worden gezocht op Google en bij voorkeur waar nog weinig concurrentie op is. Dit wordt ook wel een keyword onderzoek genoemd. Slim is om outside-the-box te denken; ‘waar zoekt een potentiële klant naar’. Voor een klant van ons die in warmtepompen zit, zijn we erachter gekomen dat er veel wordt gezocht naar ‘elektrisch verwarmen’ en dat er nauwelijks concurrentie op die zoekterm was. Drie keer raden waar wij een blog over hebben geschreven? De gevonden zoektermen verweef je vervolgens door tekst en koppen, maar het liefst niet al te vaak om een sanctie van Google te voorkomen. Een andere tip voor de schrijver is om de teksten boeiend schrijven, zodat de lezer langer blijft lezen. Het voordeel hiervan is dat Google dat ook ziet en je beloont met een hogere positie. Als de tekst af is en op de website is gepubliceerd, blijf je monitoren hoe de webpagina scoort en pas je deze aan waar nodig.
Wat is een blog?
Het woord blog is volgens de Van Dale een verbastering van het woord weblog:
Actuele website waarop regelmatig korte stukjes, foto's, filmpjes enzovoort verschijnen, al dan niet uit de persoonlijke sfeer; = blog: een weblog bijhouden
In feite is een blog een stuk tekst op een website over een specifiek onderwerp en uitgebreider dan een willekeurige andere tekst. Bloggen kan op een weblog, maar ook op een ‘normale’ website. Voorbeelden zijn reisblogs, foodblogs, beautyblogs, techniekblogs et cetera, ze zijn dus zowel persoonlijk als zakelijk toe te passen. Een blog is per definitie een tekst die online staat, anders wordt het een artikel of column. Een goede blog inspireert of informeert, boeit, wil men graag lezen. De kracht van een blog is dat een eenmalige taak, jarenlang gratis voor traffic kan zorgen. Bloggen is een langetermijnstrategie voor meer bezoekers op je website.
Bloggen of Vloggen?
Een blog is een uitgebreid geschreven stuk tekst op een website en een vlog een video over een bepaald onderwerp in een vertellende/gepresteerde vorm dat online is gepubliceerd, vaak op social media of op YouTube. Beide zijn sterke vormen van content en beide hebben voordelen en nadelen. Een vlog is over het algemeen makkelijker en sneller te consumeren én ook op te nemen. Een vlog kan redelijk goed gevonden worden, YouTube is namelijk de tweede zoekmachine wereldwijd. Maar de nummer één zoekmachine is Google en daar worden blogs weer goed op gevonden. Vindbaarheid is dus in het voordeel van blogs. In een vlog is beter emotie te tonen, het is menselijk. Nadeel van een vlog is dat het vluchtiger is, in de stories of op de tijdlijn van Instagram is het zo weer verdwenen. Maar is je doelgroep de jeugd, dan past een vlog veel beter dan een blog. Wat past bij jouw merk, is dus afhankelijk van de doelgroep. Wanneer je het budget en/of de capaciteit hebt, is een combinatie van bloggen en vlogger superslim, beide versterken elkaar.
Hoger in google dankzij teksten en blogs
Hetgeen wat jouw bedrijf de klant te bieden heeft, kan je vertalen naar blogs. Jouw bedrijf biedt de lezer een oplossing aan in deze teksten. Een hosanna verhaal over hoe goed je wel niet bent, werkt niet want dit ziet de klant als ‘verkooppraat’. Als je daadwerkelijk relevant bent, wil de klant graag jouw blog lezen. Hij zal ernaar op zoek gaan zelfs. En wanneer veel mensen vanuit Google klikken op jouw blog, kom je hoger in Google te staan met die webpagina. Als je ditzelfde trucje uithaalt met meer webpagina’s, komt jouw hele domein hoger te staan in Google. Uiteindelijk genereren goede teksten en blogs dus meer traffic op jouw website, meer leads en meer omzet.
Engagement marketing
Weer zo’n Engelse term, we zullen je vertellen waar het voor staat. Engagement is een populaire vorm van marketing en betekent betrekken of verbinden. Een band opbouwen met jouw publiek. Maar waarom zou je dat willen?
Het overgrote deel van de mensen oriënteert zich voordat hij iets koopt, zeker bij grotere aankopen. Er wordt gezocht, vaak eerst op internet, en men vergelijkt aanbieders en producten met elkaar. Je wil in deze oriënterende fase de potentiële klant daarom zo goed mogelijk informeren. Dat is heel goed mogelijk door middel van teksten en blogs. Wanneer je deze persoon nog meer informeert, via blogs, maar ook via e-mail en social media, zal deze klant meer en meer jouw content consumeren, dan spreek je van engagement. Vertrouwen wekken en een band creëren, waardoor de drempel om bij jou een product te kopen steeds lager wordt.
Overtuigd van het nut van teksten en blogs?
Teksten en blogs zijn essentiële content onderdelen en horen thuis in de ideale marketingmix. Wij helpen je met het creëren van de perfecte teksten en blogs voor al jouw marketingdoeleinden. Wij helpen je om jouw potentiële klanten te bereiken.
Ja, ik wil professionele teksten