Professionele website

Boost voor je online marketing

En 4 soorten websitebouwers.

Wanneer je een website ziet als businessmogelijkheid, besef je waarschijnlijk dat een professionele website essentieel is in de online marketing. Het is jouw visitekaart in de digitale wereld. Een geoptimaliseerde professionele website levert geld op, daar wil je dus serieus werk van maken.

Inhoudsopgave

Professionele website maken

Professionele website maken

Om een professionele website te maken, heb je de expertise van verschillende specialisten nodig. Net als bij het bouwen van een kantoorpand, waarbij je gebruikmaakt van een architect, metselaar, timmerman, schilder, elektricien en interieurstylist. Je kan een interieurspecialist waarschijnlijk beter niet vragen om een muurtje te metselen, zo werkt dat ook bij het maken van een professionele website.

Nieuwe website

7 onderdelen professionele website

Een professionele website bestaan uit diverse onderdelen, die samen één geheel vormen en bij voorkeur door diverse specialisten is ontwikkeld.

1. Website

De website zelf: het framewerk, het geraamte, de techniek. Om een goede website te kunnen bouwen, heb je een professionele programmeur nodig die onder andere rekening houdt met laadsnelheid, schaalbaar (diverse schermen/apparaten), wensen marketeer en webdesign, veiligheid en stabiliteit.

Website

2. Webdesign

Het webdesign: hoe de website eruitziet. Een webdesigner is creatief en vertaalt de wensen naar een ontwerp, waarbij rekening wordt gehouden met de huisstijl en het doel, maar ook of alles binnen de techniek mogelijk is.

Webdesign

3. Corporate design

Huisstijl, beeldmerk en/of logo: hoe je door anderen wordt herkend en wat bij jou past. Dit is de basis van jouw merk en is een vak apart. Wanneer dit niet op orde is, neem dan zeker een graphic designer in de arm. De huisstijl en het logo hoeft maar één keer ontworpen te worden en kan je daarna voor alles gebruiken: voor visitekaartjes, email, pand, brochures, presentatie et cetera.

Meer informatie over de huisstijl

Corporate design

4. SEO

SEO teksten en optimalisatie: zorgen voor een hoge positie in Google. Dit is de taak van de online marketeer of SEO specialist. Die bepaalt wat de programmeur / websitebouwer moet bouwen op dit gebied en zorgt ook voor SEO teksten en optimale invulling van de website. Er kan eventueel gebruik gemaakt worden van een tekstschrijver.

SEO teksten

SEO

5. Beeldmateriaal

Foto’s en video’s, de content die de bezoeker aanspreekt. Afhankelijk van het product en budget is het (zeer) wenselijk om professionele foto’s en video’s te maken. Ja, je kan ook zelf met je smartphone foto’s maken, maar dat is toch nét even anders dan wat de pro’s voor elkaar krijgen. En dan heb je ook nog specialisten, voor bijvoorbeeld productfotografie, bedrijfsfotografie, packshots et cetera. Een shortcut bij startende ondernemingen of bij een lager budget is het inkopen van professionele stockfoto’s. Dit laatste oogt zeer professioneel, maar is minder authentiek dan eigen beeldmateriaal.

7 soorten afbeeldingen om klanten te werven

Beeldmateriaal

6. Coördinatie

De samensmelting tot één geheel, een professionele website die klopt. Dit is ook de taak van de marketeer of een projectmanager. Die zorgt ervoor dat de juiste specialisten gekozen worden bij de specifieke taak, bewaakt de deadlines en vult de website.

Wat doet een marketingbureau? 

Coördinatie

7. Koppelingen

Wanneer iemand zich aanmeldt op jouw website, wil je natuurlijk wel dat er iets met die aanmelding gebeurd. Daarom is het slim om software aan je website te koppelen waarbij je o.a. e-mailadressen kunt verzamelen. Daarnaast is het slim om Google Analytics aan je website te koppelen voor het bijhouden van de statistieken en Facebook Pixel voor het eventuele retarget advertenties. Ook is het slim om jouw social media kanalen te koppelen, zodat bezoekers de kans krijgen om je te volgen. 

E-mailen blijft slim

Social Media Kanalen

4 soorten websitebouwers

Er zijn zeker verschillen in partijen die aanbieden om een website te laten bouwen. Enkele voorbeelden:

1. Websitebouwer

Er zijn zeker websitebouwers die alle onderdelen van het maken van een website oppakken. Zij hebben diverse personen in dienst met elk hun specialisme en dat is goed! Vaak zijn deze bedrijven volledig en alleen gefocust op het maken van websites en daar dan ook super goed in zijn. Voor andere zaken, zoals een professionele foto’s of een logo, dien je te shoppen.

2. Eenpitter

De eenpitter die alles zelf kan. Er zijn eenpitters die beweren het allemaal te kunnen, design, fotografie, logo, SEO, content. En dan voor een fractie van de prijs. Dit kunnen hele goede oplossingen zijn, maar nooit de beste. Het is onmogelijk om in alle facetten goed te zijn.

3. Corporate marketingbureaus

Dit zijn de grotere marketingkantoren die meerdere specialismen in huis hebben, vaak super goed zijn in hun werk en redelijk kostbaar zijn. Grote landelijk opererende bedrijven zoals Albert Heijn maken gebruik van dit soort bureaus, zij kunnen het ook betalen.

4. Specialistische marketingbureaus

Marketingbureaus die vooral verstand hebben van marketing, conversie, leadgeneratie of SEO. Het overzicht bewaken. In sommige gevallen een specialist in dienst hebben. En overige zaken aan andere geselecteerde specialisten overlaten.

Gratis website maken

Een gratis website maken is het tegenovergestelde van een professionele website, maar hoeft in sommige situaties helemaal niet verkeerd te zijn. Een gratis website maken gaat niet helemaal, het kost toch altijd een paar euro. Voor een freelancer met een krap budget zijn er prima mogelijkheden zoals Wix, Jimdo of een Wordpress website maken door een template te kopen. De keerzijde is dat dit geen unieke websites zijn (waardoor je erg op jouw concurrent lijkt) en extra mogelijkheden/wensen niet te realiseren zijn.

https://nl.wix.com/
https://www.jimdo.com/nl/

Professionele website laten maken

Professionele website laten maken

Gelukkig zijn er tal van bedrijven, bureaus en freelancers door wie je een website kan laten maken. Bij het uitzoeken van een partij kijk je natuurlijk naar de competenties, maar let er ook op in hoeverre je bij elkaar past. Je gaat redelijk wat tijd met elkaar doorbrengen, dus de klik die je met de contactpersoon hebt is belangrijk. Verder kan je samen afspreken welke taken je zelf zou kunnen doen of laten uitvoeren. Wanneer je zelf al een vaste fotograaf hebt, designer of SEO tekstschrijver, of je bent zelf goed in een onderdeel, overleg dit dan. Een professionele website maken doe je samen.

Webdesign professionele website

Bedenk altijd eerst goed wat het doel is van jouw website. Wil je mensen informeren met veel content of wil je meer inspelen op beleving met grote afbeeldingen en meer sfeer? Wil je in contact komen met potentiële klanten, wil je leads werven? Of wil je meer producten of diensten verkopen? Afhankelijk van jouw doel, product en huisstijl, wordt het webdesign gemaakt door een webdesign bureau of afdeling. De websitebouwer vertaalt dit naar een concrete website.

Professionele website laten maken

Nieuwe professionele website

Wil je een nieuwe professionele website, hou dan met meer zaken rekening dan alleen de website zelf. Denk aan het het werven van leads, SEO en het blijven optimaliseren van de website. Afhankelijk van je wensen heb je diverse specialisten nodig, zoals een programmeur, fotograaf, videograaf, webdesigner en graphic designer. Alleen dan weet je zeker dat je de beste professionele website hebt waarmee jij je concurrent kan verslaan.

Ja, ik wil een nieuwe website

Marketing Freelancers

Alle specialisaties vertegenwoordigd

Haal meer resultaten

In elke stap v/d Customer Journey

Freelancers die meedenken

Ben je op zoek naar een digital marketing freelancer? Ben je zelf een freelancer en zoek je werk?

Wij werken o.a. voor:

Zoek op deze website: