Fotograferen van jouw merk
Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden. Hoewel het slim is om naast foto’s ook andere content te gebruiken, zijn foto’s zeker onmisbaar om klanten te werven. De oriëntatie naar een product of bedrijf gebeurt, zeker tegenwoordig, steeds vaker online. Je wil een (potentiële) klant een goede indruk geven van je bedrijf en foto’s kunnen daar een enorme bijdrage aan leveren. Een eerste indruk is namelijk binnen een paar seconden gemaakt en als er geen of lelijke foto’s op jouw website of social media berichten staan, komt dat jouw bedrijf niet ten goede. De investering in goede foto’s is vaak maar een fractie op het totale (marketing)budget, maar kan wel het verschil maken tussen een paar of veel klanten werven.
Inhoudsopgave
7 soorten fotografie voor marketing
Maar welke vormen zijn er van fotografie? Welke soorten beeldmateriaal kun je gebruiken voor jouw marketing? En waar moet je op letten bij het kiezen en laten maken van afbeeldingen voor jouw website en overige online marketing?
1. Packshots
Bijna iedereen heeft te maken met packshots, alleen de term is nog niet zo heel bekend. Koop je weleens iets op een webshop? Dan is de foto van het product in 9 van de 10 gevallen een packshot: een foto waarbij het puur en alleen om het product en eventueel de verpakking gaat, zonder verdere afleiding en vaak met een witte achtergrond. De packshots worden in een studio gemaakt, met meestal een witte achtergrond en goede belichting. Door van alle kanten van het product een foto te maken, krijgt een bezoeker op een webshop een heel goed beeld van het product waardoor de kans groter is dat ze het kopen.
2. Productfotografie
Bij productfotografie maak je uiteraard foto’s van het product, maar zo kort door de bocht is het niet. Dit is namelijk zeer specialistisch werk, afhankelijk van het onderwerp. Het fotograferen van eten gebeurt bijvoorbeeld vaak in een studio en daar komen hele andere technieken bij kijken dan het fotograferen van vastgoed zoals huizen of grote kantoorpanden. Hetzelfde geldt bij het maken van foto’s van voertuigen, hierbij let de fotograaf op het licht, de weerspiegeling, de omgeving, details zoals stand van de gordels et cetera. Wij werken met verschillende specialisten en het is een feest om te zien hoe zij een bepaald onderwerp super interessant kunnen neerzetten en zorgen voor mooie foto’s. Zie het als het bouwen van een huis: er zijn mensen die alles een beetje kunnen, maar dan kan het metselwerk hier en daar een beetje scheef zijn, of je laat elk onderwerp door een specialist doen, dan is het resultaat er ook naar.
3. Bedrijfsfotografie
Met professionele bedrijfsfotografie onderscheid je je in één oogopslag van bedrijven die dit onderdeel niet serieus nemen. Bedrijfsfotografie is vaak een fotoshoot van één dag en daar heb je als bedrijf jarenlang profijt van, omdat je deze mooie foto’s kunt gebruiken voor de website, brochures, bedrijfspagina op Google, social media, beurzen en nog veel meer. Een kleine investering met een groot bereik. Meestal is de fotoshoot bij het bedrijf en worden er diverse facetten gefotografeerd. Voorbeelden zijn supportmedewerkers, het entree, diverse collega’s, productie, directie, producten, het pand en de locatie. Voorbereiding is belangrijk, je wil dat hetgeen er gefotografeerd wordt er netje uitziet. Bedrijfsfotografie zorgt voor een professionele, deskundige en vertrouwde uitstraling van het bedrijf.
4. Portretfotografie
Portretfotografie is het fotograferen van één of enkele personen, meestal met een rustige achtergrond of een laag diafragma voor veel scherptediepte. Een portretfoto is uitermate geschikt voor de profielfoto van LinkedIn. Een trend daarbij is dat de achtergrondkleur in allerlei vrolijke maar effen kleuren is. Portretfotografie is ook toe te passen voor bedrijven, op bijvoorbeeld de over-ons pagina. Zorg er dan bij voorkeur voor dat de huisstijl van het bedrijf terugkomt, denk aan een kleur op de achtergrond of een knipoog in de kleding zoals een pochet in dezelfde kleur.
5. Modefotografie
Verkoop je kleding, dan is modefotografie aan te bevelen. Modefotografen hebben een gevoel voor stijl, werken met modellen en weten wat de laatste trends zijn, waardoor dit echt een vak apart is. Voor modefotografie heb je naast de fotograaf ook modellen nodig die bij de uitstraling passen van het kledingmerk en/of de doelgroep die het moet aanspreken. Wanneer de kleding verkocht wordt in een webshop, kan een combinatie met packshots wenselijk zijn.
6. Sfeerimpressies
Sfeerimpressies zijn foto’s die je kunt gebruiken als referentie of om iemand een indruk te geven hoe jouw onderneming is. Denk bijvoorbeeld aan een evenement of beurs, je maakt hier sfeerimpressies van om toekomstige bezoekers naar een vergelijkbaar evenement te lokken. Sfeerimpressies kan je ook maken van een restaurant of een andere horecaonderneming, waarbij je de sfeer en het gevoel vastlegt in beeld. Essentieel zijn twee dingen. Ten eerste: fotografeer op een onopvallende manier, waarbij de fotograaf razendsnel een glimp opvangt van een moment waarbij alles klopt. En twee: voorkom het in scène zetten van het moment, want dat komt vaak nep over. Dit is vanzelfsprekend vaak een ander type fotograaf dan iemand die alleen in een studio werkt.
7. Stockfoto
Stockfoto’s zijn foto’s gemaakt door een fotograaf die te koop worden aangeboden op websites. Het nadeel van deze foto’s kan zijn dat ze nep kunnen overkomen, een beetje overdreven of gemaakt, zeker bij de gratis stock foto’s. Een ander nadeel is dat deze foto’s niet uniek zijn, dus ook gebruikt kunnen worden door andere bedrijven. Het voordeel is dat je ontzettend kunt besparen op foto’s en dat ze direct voorhanden zijn. Afhankelijk van je budget en de tijd die je hebt, hoeft het helemaal niet verkeerd te zijn om stockfoto’s te kiezen. Een combinatie van stockfoto’s en unieke authentieke foto’s is dan aan te bevelen. En uiteraard enorm je best doen met de selectie van de stockfoto’s om relevante foto’s te kiezen die niet al te nep overkomen. Enkele voorbeelden van websites met goede stockfoto’s zijn: Shutterstock, Pixabay en iStock.
Bonus: Rechtenvrije foto’s
Zorg er altijd voor dat het beeldmateriaal dat je gebruikt rechtenvrij is. Dus koop de afbeeldingen die je gebruikt voor je website of social media van een fotograaf of koop stockfoto’s. Wanneer je zomaar foto’s van het internet plukt, kan je hiervoor grote boetes krijgen.
Welke soort foto past bij jou?
Wil je weten welke soort foto bij jou past en welke fotograaf dit voor jou kan realiseren? Vergis je niet, het is niet erg om voor een combinatie van foto's te kiezen. Vergeet alleen niet om dicht bij je identiteit te blijven.
Ja, ik wil professionele foto's