Meer klanten als je dicht bij jezelf blijft
Het werkt overal. Wanneer je jezelf bent, merken mensen dit op en vinden de omgang met je prettig. Of niet, maar dan heb je in ieder geval een match met de juiste doelgroep. Dit werkt ook zo met bedrijven. Ben wie je bent, blijf bij jezelf en mensen zullen je waarderen en begrijpen. Dat zorgt voor trouwere fans. Dit betekent niet dat je nooit iets nieuws kunt proberen, maar wel dat je moet doen wat bij je past.
Inhoudsopgave
Wat zijn kernwaarden?
Kernwaarden worden ook wel basiswaarden genoemd en zijn de essentie van wat het bedrijf belangrijk vindt. Dit wordt door het bedrijf zelf bepaald en kan je zien als de voorwaarden die het bedrijf stelt aan (nieuwe) medewerkers, (nieuwe) producten en hoe met elkaar om te gaan.
Voorbeelden van kernwaarden
Kernwaarden zijn overtuigingen over hoe een bedrijf over zichzelf denkt. Het zijn kwaliteiten die het bezit en zeggen iets over hoe zaken worden aanpakt. Wanneer een bedrijf zijn kernwaarden heeft bepaald, helpt dit enorm in het maken van dagelijkse besluiten. ‘Past dit wel bij ons?’ ‘Past dit besluit bij onze identiteit?’ Wanneer u deze kernwaarden nog niet heeft bepaald, kies er dan 5 uit deze lijst:
Wat zijn merkwaarden?
Merkwaarden worden bepaald door externe partijen zoals klanten en leveranciers. Hoe het bedrijf gezien wordt. Je hebt hier als bedrijf wel degelijk invloed op, merkwaarden ontstaan namelijk onder andere door hoe een bedrijf naar buiten communiceert. Denk hierbij onder meer aan je logo en huisstijl, maar ook de essentie van het bedrijf. Hoe je bepaalde dingen doet. Hiermee is het bedrijf te herkennen, maakt het uniek en is dus anders dan de rest. De merkwaarden zeggen iets over hoe je het doet, de kernwaarden zeggen iets over wat je doet.
Voorbeelden van merkwaarden
Een zeer sterk voorbeeld van merkwaarden komt van Coolblue. Gewoon op hun website vertellen ze hoe ze dingen doen. Dit maakt voor werknemers duidelijk wat er van hen wordt verwacht en voor de klant wat ze kunnen verwachten. Wanneer dit ook nog eens wordt waargemaakt, ontstaat er een sterk merk.
Zie voor meer informatie: https://www.coolblue.nl/c/onze-cultuur.html
En ook het ontstaan hiervan, de vertaling van de bedrijfscultuur naar merkwaarden:
Merkidentiteit voor meer klanten
De merkidentiteit is het gezicht van jouw bedrijf. De visuele herkenbaarheid, zoals het logo en de huisstijl. De merkidentiteit past bij hoe je dingen doet, de merkwaarden. Dus niet persé wat je doet, een veel gemaakte fout. In een bedrijfslogo kan je niet alles kwijt wat je doet en kan voor een dertien in een dozijn uitstraling zorgen, zoals een groene boom bij een bedrijf dat in duurzaamheid doet. Hoe je iets doet zegt meer iets over jouw identiteit en is meer onderscheidend dan wat je doet, dat doet de concurrent namelijk ook. Door onderscheidend te zijn, val je op. En als je opvalt, trek je de meeste aandacht en dus ook klanten. Een unieke onderscheidende merkidentiteit is dus een perfecte strategie voor meer klanten. Het is de basis voor succes, waarop je verder kunt bouwen. De merkidentiteit is de DNA van een organisatie, bij voorkeur dus zo uniek mogelijk.
Logo en huisstijl
Een logo is de basis van de communicatie van een bedrijf, omdat dit als eerste wordt gezien en herkend. Eenmaal bekend in de markt, hoef je alleen maar het logo te zien en je brein vormt automatisch een beeld van het bedrijf hierachter. In het verlengde van een logo ligt de huisstijl, ook wel het corporate design genoemd. De visuele taal van het bedrijf: waarbij alle communicatie dezelfde uitstraling heeft, zodat ze elkaar versterken. Denk hierbij aan kleurgebruik, lettertype, app, website, commercials, advertenties et cetera.
Positioneren van een bedrijf
De basis van alle marketingactiviteiten is het positioneren van een bedrijf. Bepaal daarom eerst de merkwaarden en koppel daaraan de merkidentiteit in combinatie met een uniek logo en bijpassende huisstijl. Een goede positionering zorgt ervoor dat alle keuzes op het gebied van marketing (en ook overige bedrijfsactiviteiten!) zoveel makkelijker zijn. Tevens vergroot een goede basis de effectiviteit van je marketing, mensen herkennen en onthouden je. Dat is de goedkoopste marketing die er is! Als je op de snelweg rijdt en je ziet een grote gele M, dan herken je meteen McDonalds en de producten die ze verkopen. Dat is nog eens effectief communiceren!
Maak verschil als marketeer
Wil jij als marketeer impact maken als freelancer? Overweeg dan om je aan te sluiten bij Tromp Marketing voor toffe opdrachten!
Ik wil meer opdrachten