Hoe jouw bedrijf wordt herkend.
Gelukkig heb je dankzij de huisstijl zelf in hand hoe mensen jouw merk herkennen. Dat maakt de huisstijl een sterke vorm van communicatie. Natuurlijk moet het complete plaatje kloppen en de huisstijl passen bij de rest van de kernwaarden van jouw merk.
Inhoudsopgave
Waarom is huisstijl zo belangrijk?
Iemand vormt binnen een split second, of op zijn hoogst binnen een paar seconden een mening. Zo kort heb je dus om een goede indruk te maken. Je krijgt maar heel even de kans om het vertrouwen of interesse te wekken van jouw doelgroep. Wanneer de eerste indruk slecht is, kost het heel veel om dit weer goed te maken, als dat überhaupt lukt. Een goede huisstijl is daarom essentieel voor business en succes. Zorg dat jouw doelgroep je de moeite waard vindt, vanaf de eerste seconde.
Wat is huisstijl?
Huisstijl wordt ook wel de corporate identity genoemd en dat betekent vrij vertaald de identiteit van een bedrijf. De huisstijl is consequente communicatie van een bedrijf dat dicht bij de kernwaarden van de activiteiten ligt.
Huisstijl is meer dan alleen een logo
Wat veel mensen onterecht denken is dat je met alleen een logo de huisstijl voor elkaar hebt, maar de huisstijl bestaat uit meer. Denk aan één of meerdere kleuren die onlosmakelijk met het merk verbonden zijn, zoals bijvoorbeeld bij Ikea en Coca-Cola, dat is natuurlijk respectievelijk paars-oranje en groen. Instinctief weet je meteen dat dit niet klopt. Zo sterk zijn die kleuren met het merk verbonden, namelijk respectievelijk blauw-geel en rood. Zonder dat je iets hoeft uit te leggen, weet je direct met welk merk je te maken hebt.
8 onderdelen van een huisstijl
De voorbeelden hieronder hoeven niet allemaal voor te komen in een huisstijl, maar kan wel!
1. Beeldmerk huisstijl
Een visueel element dat uniek is voor een merk, denk aan het schelpje van Shell, de appel bij Apple of het rood, wit met blauwe blokje van Tommy Hilfiger.
2. Logo huisstijl
Een beeldmerk samen met de merknaam is een logo, zoals het voorbeeld van LG. De typografie van LG is overigens gemaakt door dezelfde ontwerper die het logo van Tromp Marketing Academy heeft gemaakt. Wanneer een merk enkel een woord bevat, spreken we over een woordmerk zoals bij: Lego, Coca-Cola of Ikea.
3. Typografie huisstijl
Het lettertype dat een bepaald merk voert. Mercedes gebruikt een typografie dat speciaal voor hen is ontwikkeld, in elke communicatie die ze voeren. Let maar eens op.
4. Slogan huisstijl
Een korte zin als onderdeel van vaak een bekend merk, die een bepaald gevoel of associatie oproepen en goed blijven hangen. Voorbeelden zijn: Das Auto (Volkswagen), Dat zeg ik (Gamma), Gewoon bij Albert Heijn (heel sterk, beter dan de nieuwe wat ons betreft ‘Dat is het lekkere van Albert Heijn’). Het bewijs dat een slogan blijft plakken, bewijst het voorbeeld hiernaast. Hilarisch natuurlijk en je kan het zelf invullen: Even Apeldoorn Bellen (Centraal Beheer).
5. Descriptor huisstijl
Een korte zin als onderdeel van meestal een wat minder bekend merk, om duidelijk te maken wat het bedrijf doet. Hiermee stuur je percepties. Denk aan bijvoorbeeld de toevoeging Cosmetics bij Rituals of Markt bij Aldi. Of Academy bij Tromp Marketing.
6. Kleurgebruik huisstijl
Zoals hierboven al even beschreven, kan een specifieke kleur bij een merk horen en supersterk werken. Voorbeelden zijn Coolblue, Heineken en Jumbo. Uit onderzoek blijkt dat de kleur van merk bij 93% van de ondervraagde blijft hangen.
7. Iconen huisstijl
Bepaalde vormen en/of onderdelen van een huisstijl, kan een merk versterken. Een goed voorbeeld zijn de icoontjes van Microsoft voor de verschillende office programma’s Word en Excel, of Google voor de verschillende applicaties zoals Maps en Translate.
8. Vormen huisstijl
Een huisstijl kan uitsluitend vierkant of juist rond zijn, pas daar overige elementen op aan. Onlosmakelijk verbonden merk met een vierkant stuk chocolade is Ritter Sport. Bij een rond merk kan je denken aan bijvoorbeeld Nivea. Probeer overige stijlelementen aan die vorm te matchen.
Huisstijl die past bij kernwaarden
Voordat je een huisstijl laat ontwikkelen, is het essentieel om helder te krijgen wat je doet en wat je wil uitdragen. De kernwaarden en een daarbij passende huisstijl is de basis, het fundament van een bedrijf. Bijna alle keuzes die daarop volgen, passen bij voorkeur binnen deze kaders. Wanneer past jouw huisstijl bij jouw kernwaarden? Als bijvoorbeeld high-tech een belangrijk thema is, wil je dit uitstralen in je huisstijl maar ook alle activiteiten en communicatie. Dit kan door de kleur grijs te gebruiken in combinatie met een slogan die daar naar verwijst.
Huisstijl is de identiteit van een merk
Als eenmaal de huisstijl is bepaald en vastgelegd, vormt dit de identiteit van jouw merk. De huisstijl is de taal waarmee het bedrijf communiceert met de buitenwereld en waardoor jouw bedrijf herkend wordt. Huisstijl kan worden gezien als de non verbale communicatie van een merk naar de doelgroep, maar ook met wie de medewerkers zich kunnen identificeren. In feite is huisstijl ‘gratis’ reclame van jouw bedrijf.
Huisstijl Tromp Marketing
Achter de huisstijl van Tromp Marketing zit natuurlijk ook een filosofie. Wij zijn freelance marketeers op diverse onderdelen in online marketing, zoals SEO, Content, Conversie, et cetera. Deze onderdelen vormen samen één. Een ideale mix van marketingactiviteiten, die samen één geheel vormt en elkaar versterkt. Elk onderdeel heeft daarom zijn eigen kleur in het logo en ze vallen als puzzelstukjes in elkaar.
Ja, ik wil ook een eigen huisstijl
Bronnen:
https://www.lucidpress.com/blog/the-7-key-elements-of-brand-identity-design
https://looka.com/blog/logo-shapes-meanings/
https://medium.com/marketing-and-entrepreneurship/the-psychology-of-logo-color-in-how-consumers-view-your-brand-d3afe84f2bdb
https://foundr.com/best-logo-colors
www.centraalbeheer.nl
www.lg.com/nl
www.apple.com/nl
www.rituals.com/nl-nl/home
http://heineken.com/global/en/
www.ritter-sport.de/en/
https://designnavigator.daimler.com/Daimler_Corporate_Typeface?lang=en#fallback-font